onsdag 16 september 2015

undervisnig om globala frågor och de formella dokument


Under rubriken syftet för ämnet samhällskunskap för gymnasieskolan återfinns denna punkt:

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska syfta till att eleverna breddar, fördjupar och utvecklar kunskaper om människors livsvillkor med utgångspunkt i olika samhällsfrågor. Politiska, sociala och ekonomiska band sammanlänkar i dag människor i olika samhällen över hela världen. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om frågor som berör makt, demokrati, jämställdhet och de mänskliga rättigheterna inklusive barns och ungdomars rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter…”

                                                                                                                                                 Skolverket.se (1)



 

Idag är mänskligheten mer än någonsin kopplad och länkad över hela jordklotet. De sociala medier ger oss tillgång hela världen genom våra mobila enheter. Handel och internationella relationer är andra länkar som länkar samman världen. Därför är det viktig att eleven skolan ska få chansen att lära och tillägna kunskap om globaliseringen, dess förutsättningar och konsekvenser. Det är mycket lättare att undervisa om globalisering då idag i samhället finns otaliga exempel på globaliseringen eller globaliseringens effekter. Men detta betyder inte nödvändigtvis att läraren jobb mindre eller lättare.

Så som nämndes i tidigare inlägg (se inlägg om begrepp i samhällskunskap och inlägget om EU) föredrar jag att utgå från den konkreta, det eleverna upplevelsen för att få ämnet i frågan att framstå relevant och inte bara ytterligare kunskap utan relevans. Därför skulle jag i min undervisning om globala frågor från enkla och vardagliga frågor men ändå utmanande och fulla med kunskap. Ett exempel kan till exempel vara att eleverna får svara på följande frågor:

·         Var köpte du din tröja eller mobil och var är den tillverkat?

·         Hur kom den från tillverkningsorten till dig i Sverige?

·         Varför tillverkar man kläder i andra länder så som Kina, Indien och Bangladesh som sedan skickas till Europa?
 

Den första och andra frågan är kvantitativa frågor det vill säga fakta frågor som eleven kan ta reda på. Den tredje frågan är mer av kvantitativ karaktär. Den kräver mer tänkande kring svaren. Syftet är att eleven ska inse att världen är kopplad oh vilka förutsättningar och konsekvenser denna koppling ger upphov till.

 

Man också genom rollspel undervisa om globaliseringen. Ett sådant exempel är Peters Hammers FN-rollspel som är väldigt populär bland gymnasieskolor i Linköping. Har själv kommit i kontakt och varit med och tittat på olika framföranden av rollspelet under mina gymnasiestudier. Rollspelet går ut på att deltagare ingår i FN:s generalförsamling. Deltagare representerar olika länder. därefter indelas deltagarna i olika utskott och råd som diskuterar olika frågor. Dessa frågor konstrueras av deltagarna själva ( eleverna blir som delegationen av olika länder). De skriver resolutioner om olika frågor och vilka åtgärder d har för dessa frågor. Precis som arbetet pågår i FN. De olika länders delegationer diskuterar med varandra de har samma fråga. De kan då revidera sina resolutioner för att komma överens om en kompromiss i frågan. Sedan samlas alla delegationer i generalförsamlingen för att bestämma om de olika frågorna. Lärarna är med och hjälper till genom att vara församlingens ordförande eller ordförande för olika utskott.

 Denna rollspel kan även vara bra att använda i sin undervisning om de formella dokumenten till exempel konventionen om de mänskliga rättigheterna. Eleverna kan till exempel undersöka hur olika rättigheter kränks och vad man kan göra för att motarbeta sådan kränkning. Viktigt med undervisning av de mänskliga rättigheterna är att läraren gör tidig tydligt för eleverna att de mänskliga rättigheterna  - 28 artiklar – är en helhet. Detta innebär att alla har rätt till alla rättigheterna och att man inte kan välja vissa över andra. En uppgift som kan vara till hjälp här är Per-Olof Hanssons uppgift om de mänskliga rättigheter(4). Uppgiften går ut på att i grupp ska eleverna antas vara ett fattigt land och därför måste de ta bort fem av de mänskliga rättigeterna. Efter första genomgången bes eleverna att göra samma sak upprepade gånger tills de har endast fem rättigheter kvar. Då kan läraren förklara att de mänskliga rättigheterna ör odelbara. Eleven kommer då att förstå vad läraren ville med uppgiften.

 

Källor:

1. Lgy 11. Ämnesplan och kursplaner för samhällskunskap


2.bild
 
3. bild
https://heatherkampe.wordpress.com/author/heatherkampe/                                           [2015-09-17]
 
4. P-O. Hansson. Seminarium om de mänskliga rättigheterna. LiU. [015-09-14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar