Massmedia har som uppgift att rapportera olika
nyheter som äger rum, på lokal, nationell och globalnivå. Massmedia får sin
rättighet från våra grundlagar, nämligen tryckfrihetsförordning och
yttrandefrihetsgrundlag. Tryckfrihetsförordningen ger individen rätten att uttrycka
sina åsikter i text. Yttrandefriheten ger individen rätten att yttra sina
åsikter och säga vad man vill. Detta innebär att ingen censur får förekomma det
vill säga att ingen aktör får förhandsgranska det man skriver
och revidera det. Samtidigt som dessa grundlagar ger individen dessa
grundläggande rättigheter i samhället ställer de även stort ansvar på hen.
Man får enligt dessa lagar inte kränka individer genom
ens yttrandefrihet och tryckfrihet (1).
Massmedia är en viktig informationskälla för
samhället och dess individer. Därför är dess påverkan stor på individens
opinionsbildning. Massmedians urval av vad som ska rapporteras i nyheterna
eller tryckas i tidningar påverkas individens världsbild. Därför har massmedia
stort ansvar att det som rapporteras är sann och så objektivt som möjligt det
vill säga att man ska vara opartisk (2).
Opinionsbildningen påverkas av flera olika
faktorer bland de mest viktiga är den omgivning man befinner sig i, vilken
angelägenhet frågan har för individen och vilken kompetens hen har i
frågan. Andra faktorer om påverkar opinionsbildning är bland annat
opinionsledare och opinionsförmedlare. den tidigare är personer som påverkar
opinionen. Påverkan blir större om opinionsledare är kända personer i ett
samhälle till exempel kända politiker eller skådespelare. den senare är
personer som är i närheten av den enskilda individen – vänner och familj –
och påverkar dennas åsikter på ett personligt plan (2).
Det finns olika teorier om hur opinionsbildning bildas
bland de mest kända teorier är tvåstegshypotesen och tystnadsspiralen.
Med tvåstegshypotesen menar man att
medierna inte påverkar många direkt utan indirekt i två steg. Den första stegen
är att massmedian ger ett budskap till allmänheten. De som lyssnar till nyheten
och tycker likadant engagerar sig i frågan. Steg två består av att de
engagerade individerna för ut budskapet vidare till individer i sin omgivning. Teorin om tystnadsspiralen hävdar att i debatterade frågor man är rädd att
yttra sig olika den sociala grupp man tillhör för att inte bli isolerad från
den. Varför man väljer ibland att vara tyst. Man inrättar sig istället efter
den förhärskande åsikten. Detta leder sedan till en ond cirkel där man oftast förblir
tyst. Detta kan utnyttjas då massmedian ibland kan få en nyhet att framstå som
en opinion eller allmänhetens åsikt. Teorin motsats blir därför att ju mer man
är engagerad och kunnig i ett ämne då har man större chans att man bildar sina
egna åsikter (3,4).
I valdemokratiidealet där den enskilda individen
är med och påverkar politikens utformning genom val därför är det viktig med
tillgång till objektiv och opartisk informationskällor. En variant av
valdemokrati är den representativa demokrati där medborgarna väljer sina
representanter från olika partier genom val. Information om vilken
politik som användes under den tidigare mandatperioden och om de framtida
alternativ till politik som finns är viktiga för medborgarna för att kunna
fatta rätt beslut vid val. Tillgång till information som massmedian kan sprida
är därför en viktig komponent för ett fungerande demokrati (5).
Man kan se relationen mellan information och
demokrati. Information är viktigt för ett fungerande demokratisk samhälle
speciellt för den representativa demokrati då medborgarnas påverkan förutser
att de har tillgång till information som oftast massmedia förmedlar. Med objektiv
och saklig information kan då medborgarna fatta så rätta beslut som möjligt och
avgöra vilka som får representera folket under den kommande mandatperioden. Ytterligare
en viktig orsak massmedians objektivitet och tillgång till information är att
inom den representativa demokratin är medborgarnas påverkan endast mellan mandaten,
det vill säga under valen. I visa representativa demokratier så som i Sverige
kan det förekomma olika medborgarpåverkan även under mandatperioden i form folkomröstningar
men dessa är av rådgivande karaktär inte förverkligande karaktär.
Massmedia i klassrummet
Hur ska jag som lärare kunna undervisa om
massmedia och dess påverkan på opinionsbildning och vilka åsikter man kan
bilda?
I ämnesplanen för samhällskunskap för gymnasieskolan
(Lgy 11) står det i ämnets syfte att vi lever i en ständigt föränderlig och
komplex värld med stort informationsflöde som kräver en kritiskt förhållningssätt.
Varför ska eleven enligt ämnesplanen utveckla förmågan att:
”Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.”
Skolverket.se
(6)
I kursplanen för samhällskunskap 1a2 finns denna
punkt under det centrala innehållet:
” Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka.”
Skolverket.se(6)
Den undervisning som jag tycker att är lämplig
för detta område är följande:
VAD:
·
sökning av information och
dess granskning
HUR
·
Eleverna enskild eller i
par ska ha ett ämne att söka information om.
·
Tillämpa en variant av
EPA_modellen – Enskild, Par och Alla: eleven först enskild söker information om ett par källor om en
fråga. Eleven gör egen granskning av informationen. Nästa steg blir att eleven
i grupp om två eller större ska jämföra sina resultat med varandra ( detta förutsätter
att eleverna har sökt information om samma fråga). Gruppen gör en revidering av
sina enskilda resultat efter att ha diskuterat med gruppen (7).
·
Information ska komma från
olika källor det vill säga mer än två källor.
·
Ämnen som eleverna ska söka
information om ska vara av de karaktär som saknar tydliga svar, exempelvis: varför
finns det fattigdom, vilka är dess orsaker och hur kan den bekämpas?
Varför:
·
Eleven behöver utveckla
denna förmåga för att själv kunna bilda en egen uppfattning och åsikter.
·
EPA-modellen utgår i grund
och botten från Vygotskij tankar att man lär sig mer med hjälp av andra människor.
Vygotskij menade också att kommunikationen mellan människor gör att vört tänkande
utvecklas. Genom att utbyta tankar via samtal får man nya tankar eller utvecklar
sina egna (7).
·
Anledning till att jag
valde frågor som saknar entydiga svar för att säkerhetsställa att eleven verkligen får
chansen att utveckla sin kritiska förmågan. Enkla frågor med entydiga svar i
form av siffror och fakta kan vara för enkel för eleven vilket inte utmanar
denna till lärande (8).
·
Denna tanke kan även kopplas till att elever
som resurser för varandra och utmanande frågor kan hjälpa den enskilde eleven
att klättra upp till sin närmaste utvecklingszon som enligt Vygotskij är vår
nästa steg i lärandet och mer ädel än den förra (7)
källor
1. http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Grundlagarna/Tryckfrihetsforordning/
[2015-09-14]
2. http://www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/mediekunskap-massmedier-och-journalistik/mediers-paverkan-reklam-och-mediekritik
[2015-09-14]
5. M. Gilljam & J. Hermansson (red.). Demokratins
mekanismer. 2003 . Lund Liber
6. Lgy 11. Ämnesplan och kursplaner för samhällskunskap
7. Svanelid, G. (2014). De fem förmågorna i
teori och praktik. Boken om The Big 5. Lund: Studentlitteratur. s. 45-46, 84-85,101-103
8. Giljam, M., & Hermansson, J. (red.)
(2003). Demokratins mekanismer. Malmö: Liber.
Jönsson, A., & Odenstad, C. (2014). Bedömning i SO. Malmö: Gleerups. s.91
Jönsson, A., & Odenstad, C. (2014). Bedömning i SO. Malmö: Gleerups. s.91
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar