Undervisning om EU bör
bedrivas på ett sådant sätt att eleven känner och uppfattar att EU påverkar och
påverkas av individen själv. Detta tycker jag dels från mina egna erfarenheter
från gymnasiestudier men även från de olika inblick man fick fån
lärarutbildningen. att endast fokusera på fakta om EU utan någon förankring
till eleven eller den omgivning denna lever i kommer inte att bidra till någon kvalitativ
kunskapsform utan mer kvantitativ.
Man kan jämföra
undervisning om EU med att undervisa om begrepp som är relativt abstrakta. Om eleven
inte kan beskriva eller uppleva på ett konkret sätt begreppet blir det svårt
att utveckla någon kunskap om det. På samma sätt kan man tala om EU- undervisning.
Om man inte konkretiserar stoffet som läraren behandlar i sin u undervisning
bir det svårt för elever. Det kan till och med ha de motsatta effekter det vill
säg att eleven blir ointresserad av stoffet för att den tycks vara svårt. Man kan
då säga att eleven inte fick tillräckligt med stöd för att nå sin proximala
utvecklingszon som Vygotskijs lärandeteori handlar om bland annat (1).
www.ufz.de (4)
Ett bra sätt att
konkretisera och göra EU-undervisning mer levande och elevnära är genom
rollspel. I grupp kan eleven till exempel besvara på olika samhälleliga frågor
som eleven behöver ta ställning till om de ska beslutas om på kommunal-, riksdag-
eller EU-nivå. Frågorna bör vara Case frågor. På detta sätt blir frågorna mer
levande. Det blir extra bra om frågorna är varierade det vill säga om att vissa
frågor ska vara aktuella i elevens vardag eller handlar om ämnen som eleven är
intresserad av. På detta sätt kan man säga att man försöker hitta en sort
upplevelse hos eleven. Denna sort rollspel förutsätter att läraren innan rollspel
har gett eleverna kunskap om EU. Man kan säga att man börjar i den mellersta
nivån på praxismodellen. En liknande övning gjorde vi lärarstudenter med Karin
Sandén i samband med EU-undervisning(2).
Ett annat sätt att
undervisa om EU skulle jag passa på att eleven skulle undersöka enskild hur EU –
påverkar denna genom att till exempel:
·
Undersöka om varför
vi svenskar får resa utan pass till andra EU-länder
·
Varför ger EU stöd
till svenska bönder
Det finns även färdiga
rollspel som är anpassade för EU-undervisning. En av dessa spel är spelet Euroepiska
Unionen av Faktalab. Spelet tänkt att spelas under tre lektioner. Spelet är
uppbyggd på fakta om EU och dess arbete. Elever får olika uppgifter att lösa
till exempel varför vissa medlemsländer betalar mer avgift till EU i jämförelse
med andra medlemsländer. I uppgiften finns det även länkar till fakta och
statisk som elever behöver undersöka och jämföra för att lösa uppgiften. Ytterligare
en aspekt som är bra med spelet är att spelet har egen app som eleven kan ladda
ner i sin mobila enhet och utmana andra online i en fakta quiz om EU (3).
Länken till material till
spelet:
http://www.emcdda.europa.eu/ (5)
www.so-rummet.se (6)
källor:
1. Arevik, S., & Hartzell,
O. (2007). Att göra tänkandet synligt. En bok om begreppsbaserad undervisning.
Stockholm: HLS. s. 172-174
2. K.Sandén. Seminarium om EU. LiU. 2015-09-02
3. faktablad till spelet Europiska Unionen
http://www.so-rummet.se/lektioner-och-lararmaterial/lararhandledning/europeiska-unionen
[2015-09-16]
4.bild
https://www.ufz.de/index.php?en=33286 [2015-09-16]
5. bild
http://www.emcdda.europa.eu/topics/pods/eu-drugs-strategy-2013-20 [2015-09-16]
6.bild
http://www.so-rummet.se/lektioner-och-lararmaterial/lararhandledning/europeiska-unionen
[2015-09-16]
4.bild
https://www.ufz.de/index.php?en=33286 [2015-09-16]
5. bild
http://www.emcdda.europa.eu/topics/pods/eu-drugs-strategy-2013-20 [2015-09-16]
6.bild
http://www.so-rummet.se/lektioner-och-lararmaterial/lararhandledning/europeiska-unionen
[2015-09-16]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar