onsdag 16 september 2015

EU-undevisning i skolan

 

Undervisning om EU bör bedrivas på ett sådant sätt att eleven känner och uppfattar att EU påverkar och påverkas av individen själv. Detta tycker jag dels från mina egna erfarenheter från gymnasiestudier men även från de olika inblick man fick fån lärarutbildningen. att endast fokusera på fakta om EU utan någon förankring till eleven eller den omgivning denna lever i kommer inte att bidra till någon kvalitativ kunskapsform utan mer kvantitativ.

Man kan jämföra undervisning om EU med att undervisa om begrepp som är relativt abstrakta. Om eleven inte kan beskriva eller uppleva på ett konkret sätt begreppet blir det svårt att utveckla någon kunskap om det. På samma sätt kan man tala om EU- undervisning. Om man inte konkretiserar stoffet som läraren behandlar i sin u undervisning bir det svårt för elever. Det kan till och med ha de motsatta effekter det vill säg att eleven blir ointresserad av stoffet för att den tycks vara svårt. Man kan då säga att eleven inte fick tillräckligt med stöd för att nå sin proximala utvecklingszon som Vygotskijs lärandeteori handlar om bland annat (1).



 
                                                           www.ufz.de (4)
Ett bra sätt att konkretisera och göra EU-undervisning mer levande och elevnära är genom rollspel. I grupp kan eleven till exempel besvara på olika samhälleliga frågor som eleven behöver ta ställning till om de ska beslutas om på kommunal-, riksdag- eller EU-nivå. Frågorna bör vara Case frågor. På detta sätt blir frågorna mer levande. Det blir extra bra om frågorna är varierade det vill säga om att vissa frågor ska vara aktuella i elevens vardag eller handlar om ämnen som eleven är intresserad av. På detta sätt kan man säga att man försöker hitta en sort upplevelse hos eleven. Denna sort rollspel förutsätter att läraren innan rollspel har gett eleverna kunskap om EU. Man kan säga att man börjar i den mellersta nivån på praxismodellen. En liknande övning gjorde vi lärarstudenter med Karin Sandén i samband med EU-undervisning(2).

Ett annat sätt att undervisa om EU skulle jag passa på att eleven skulle undersöka enskild hur EU – påverkar denna genom att till exempel:

·         Undersöka om varför vi svenskar får resa utan pass till andra EU-länder

·         Varför ger EU stöd till svenska bönder

Det finns även färdiga rollspel som är anpassade för EU-undervisning. En av dessa spel är spelet Euroepiska Unionen av Faktalab. Spelet tänkt att spelas under tre lektioner. Spelet är uppbyggd på fakta om EU och dess arbete. Elever får olika uppgifter att lösa till exempel varför vissa medlemsländer betalar mer avgift till EU i jämförelse med andra medlemsländer. I uppgiften finns det även länkar till fakta och statisk som elever behöver undersöka och jämföra för att lösa uppgiften. Ytterligare en aspekt som är bra med spelet är att spelet har egen app som eleven kan ladda ner i sin mobila enhet och utmana andra online i en fakta quiz om EU (3).

Länken till material till spelet:











http://www.emcdda.europa.eu/ (5)




                                                                             www.so-rummet.se (6)


källor:


1. Arevik, S., & Hartzell, O. (2007). Att göra tänkandet synligt. En bok om begreppsbaserad undervisning. Stockholm: HLS. s. 172-174

2. K.Sandén. Seminarium om EU. LiU. 2015-09-02

3. faktablad till spelet Europiska Unionen

http://www.so-rummet.se/lektioner-och-lararmaterial/lararhandledning/europeiska-unionen                                                                                                                           [2015-09-16]
4.bild
https://www.ufz.de/index.php?en=33286                                                                      [2015-09-16]
5. bild
http://www.emcdda.europa.eu/topics/pods/eu-drugs-strategy-2013-20                        [2015-09-16]

6.bild
http://www.so-rummet.se/lektioner-och-lararmaterial/lararhandledning/europeiska-unionen
                                                                                                                                       [2015-09-16]
 

 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar