onsdag 16 september 2015

Läromedel


Läromedels auktoritet är fortfarande stort, i synnerhet läroböckerna. Läraren och eleven i skolan tar oftast läromedel för givet att de stämmer med skolans värdegrund och de olika ämnesplaner. Men så är det inte. Läromedel har en sändare –förlaget och författare – och mottagare – elever och lärare. Detta betyder att ibland kan läromedlen vara färgat från sändarens perspektiv det vill säga att läromedlen inte så objektiva som man tror. På Seminariet med Per-Olof Hansson gjorde vi en analys av läromedlen. Vi avgränsade oss till läroböcker. Uppgiften innebar att vi i par skulle välja en lärobok som används inom samhällskunskaps undervisningen. Sedan skulle vi analysera läroboken från olika perspektiv och undersöka hur den framställde och förhöll sig till viktiga punkter så som :

·         Hur könsroller representeras?

·         Hur bilderna används?

·         Vilken människosyn finns i boken?

·         Vad är författarens syfte? (1)

Man skulle tro att böckerna som vi valde skulle vara så objektiv som helst och att den tog hänsyn till demokratiska värden och skolans värdegrund. Resultatet blev olika från bok till bok. Vissa böcker innehöll stereotypa och grova generaliseringar. Andra använde bilderna på sådant sätt att könsfördelningen av de fotograferade var ojämlik. Man kunde även se att stoffet oftast stämde med läroplanerna men att själva framställningen som var bekymrande. vid en senare seminarium gick P-O Hansson även igenom dåloga löroböcker. med dåliga menar jföresyag att de var framställda på ett felakigt sätt oftst mded stereotyta föreställningar. offtast togs upp faktan som egentligen var onödigt och felaktigt om vissa länder. vissa böcker ( Tintins äventyrer) hade rsistiska föreställningar om Afrika och dess befolkning. ett exempel var att aporna och människorna  (mörkhyade) såg nästan identiska ut (2).
Det var en givande uppgift för att den visade att läroböcker  är inte alltid som bra som man tror. Denna uppgift skulle även funka för elever att träna sin källkritiska förmåga. Det ska ge extra bra resultat tro jag då många elever studerar endast det som står i läroböckerna. Därför skulle vara viktigt att även elever analyserade olika läromedel. Det blir även en uppgift fä läraren att i sin undervisning variera mellan läromedlen det vill säga flera källor än bara en eller två källor för sin undervisning.

 

Källor:

1. P-O. Hansson. Seminarium Läromedelsuppgift. LiU. 2015-08-28
2. P-O. Hansson. seminarium Internationalisering i skolan. LiU 2015-09-14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar