Läromedels auktoritet
är fortfarande stort, i synnerhet läroböckerna. Läraren och eleven i skolan tar
oftast läromedel för givet att de stämmer med skolans värdegrund och de olika
ämnesplaner. Men så är det inte. Läromedel har en sändare –förlaget och
författare – och mottagare – elever och lärare. Detta betyder att ibland
kan läromedlen vara färgat från sändarens perspektiv det vill säga att läromedlen
inte så objektiva som man tror. På Seminariet med Per-Olof Hansson gjorde vi en
analys av läromedlen. Vi avgränsade oss till läroböcker. Uppgiften innebar att
vi i par skulle välja en lärobok som används inom samhällskunskaps
undervisningen. Sedan skulle vi analysera läroboken från olika perspektiv och
undersöka hur den framställde och förhöll sig till viktiga punkter så som :
·
Hur könsroller
representeras?
·
Hur bilderna
används?
·
Vilken
människosyn finns i boken?
·
Vad
är författarens syfte? (1)
Man skulle
tro att böckerna som vi valde skulle vara så objektiv som helst och att den tog
hänsyn till demokratiska värden och skolans värdegrund. Resultatet blev olika
från bok till bok. Vissa böcker innehöll stereotypa och grova generaliseringar.
Andra använde bilderna på sådant sätt att könsfördelningen av de fotograferade
var ojämlik. Man kunde även se att stoffet oftast stämde med läroplanerna men att
själva framställningen som var bekymrande. vid en senare seminarium gick P-O Hansson även igenom dåloga löroböcker. med dåliga menar jföresyag att de var framställda på ett felakigt sätt oftst mded stereotyta föreställningar. offtast togs upp faktan som egentligen var onödigt och felaktigt om vissa länder. vissa böcker ( Tintins äventyrer) hade rsistiska föreställningar om Afrika och dess befolkning. ett exempel var att aporna och människorna (mörkhyade) såg nästan identiska ut (2).
Det var en givande
uppgift för att den visade att läroböcker
är inte alltid som bra som man tror. Denna uppgift skulle även funka för
elever att träna sin källkritiska förmåga. Det ska ge extra bra resultat tro
jag då många elever studerar endast det som står i läroböckerna. Därför skulle
vara viktigt att även elever analyserade olika läromedel. Det blir även en
uppgift fä läraren att i sin undervisning variera mellan läromedlen det vill
säga flera källor än bara en eller två källor för sin undervisning.
Källor:
1.
P-O. Hansson. Seminarium Läromedelsuppgift. LiU. 2015-08-28
2. P-O. Hansson. seminarium Internationalisering i skolan. LiU 2015-09-14
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar