Centrala begrepp i
samhällskunskap
Inom ämnets samhällskunskap ramar rymmer
otaliga begrepp som ligger på olika abstraktionsnivå. En snabb blick på de olika
kursplaner inom ämnet samhällskunskap hittar man följande begrepp:
demokrati, individ, kollektiv, ekonomi,
identitet, källkritik, globalisering, samhälle, makt, konflikter, EU med mera(1).
Dessa begrepp som nämndes ovan befinner sig i
olika abstraktionsnivåer. Med detta menas att vissa begrepp kan man enkelt
konkretiserade och uppfatta dem i verkligheten medan andra är betydligt svårare
och mer abstrakta.
Jag ska diskutera vissa centrala begrepp
som kan kopplas andra begrepp. Man kan säga att dessa centrala begrepp fungerar
som en slags paraply för alla andra begrepp inom ämnet samhällskunskap (2).
Individ och samhälle
De mest centrala begrepp inom
samhällskunskap är begreppen individ och samhälle. Dessa begrepp är upphov till
alla andra begrepp. Begreppet individ handlar om att människan är en social
varelse. Med social menas att människor är beroende av andra individer.
Dessutom är denna sociala - varelsen –
en medveten varelse till skillnad från andra vareselser exempelvis djur och
växter. Denna medvetenhet ger upphov till hur hon ska organisera sig, livnära
sig med mera.
Eftersom människa är en social varelse och
behöver leva med andra då uppstår begreppet samhälle. Människans medvetenhet
ställer även andra frågor som är kopplade till samhället exempelvis, hur ska
samhället styras och organiseras, hur ska de olika individer i samhället
förhålla sig till varandra och så vidare(röda boken).
Dessa frågor har givit upphov till de
begrepp som nändes ovan ur ämnet samhällskunskaps kursplaner. På frågan hur
människan skulle livnära sig uppstod begreppet ekonomi och olika ekonomiska
system. På frågan hur samhället skulle styras utvecklades begrepp så som makt
och politiska system. På frågan hur individerna i samhället skulle förhålla sig
till varandra är kopplat till olika rättssystem.
Figuren
ovan föreställer hur individen och samhället förhåller sig till varandra. Med
denna förhållningsätt uppstår de andra begrepp.
Begreppsundervisning i skolan
Begrepp
är viktiga för den mänskliga intellektet och för att människan ska kunna
orientera sig på abstrakta nivåer. Det räcker inte längre med konkreta nivåer
för att första verkligheten. Begreppen hjälper människan att skaffa sig ny
kunskap, speciellt de mest abstrakta. Ju mer abstrakta är begreppen desto mer
användbara är de när man sorterar, kategoriserar och generaliserar information(3).
Hur kan man då undervisa i begrepp i
skolan. Jag skulle gärna ta hjälp av praxismodellen som tas upp Sten Areviks
och Ove Hartzells bok Att göra tänkandet synligt. Jag skulle även
använda mig av de praktiska övningar om begreppsförmågan bok som Göran Svanelid
tar upp i sin bok De fem förmågorna i teori och praktik. Författarna
till praxismodellen bygger sin modell om bland annat Vygotskij idéer om lärande
och hur begreppen bildas. Det samma gör även Svanelid (2,3)
Parismodellen består av tre nivåer. Den första nivån är
en konkreta-nivån, sedan följer den språkligt beskrivande nivån. Den sista
nivån är den språkligt abstrakta nivån. Modellen visar på en progression rån
hur människan genom sina sinnen upplever verkligheten son sedan i nivå två försöker
beskriva den upplevda. I den tredje nivån försöker människan att generalisera och kategorisera det
beskrivande i olika begrepp (lådor). Modellen är ett bra redskap för eleven då
den kan användas för att eleven ska kunna utveckla sin begreppsförståele. Detta
kan göras genom till exempel att eleven utgår från sin upplevda konkreta upplevelsen
till mer språklig abstraktion. Ett exempel är att eleven ser en stol. Eleven
upplever med sina sinne objektet och med hjälp av att ta reda på kvantitativ
fakta om stolen ( eleven kan säkert redan något om stol) att den exempelvis
används till att sitta på. På den språklig abstrakta nivån eleven förstår att
stolen är en bland många saker som är skapade av människan för att bland annat
använda de till att inreda av utrymmen inom- och utomhus och bekvämlighet. Då
kan eleven ringa in objekten stolen i begreppet möbel. Detta kan uppnås genom
olika övningar. En övning som jag skulle använda är så kallade begreppsscheman som Svanelid tar upp i sin
bok. Övningen går ut på att göra ett schema över ett viss begrepp. I detta fall
möbel (2)
Begreppsschema över möbel
Stol
|
Bord
|
Bänk
|
Säng
|
Soffa
|
Fåtölj
|
Trä
|
Metall
|
Märkvärdigt att observera att praxismodellen är inte någon
hierarkisk utan den kan användas från vilken nivå som helst.
Den ovannämnda exemplet kräver handledning av lärare
och omgivningen. Man kan ana nu att Vygotskij tankar om den proximala zonen och
den ökande lärandets koppling till samspel andra individer märkas i denna
modell. För att kunna lyckas att gå från ena nivå till dem andra krävs hjälp
och handledning. Läraren ska hjälpa eleven att utveckla begreppsförmågan och få
denna att kliva upp till sin proximala utvecklingszon (2,3)
Källor
1. Lgy 11. Ämnesplan och kursplaner för samhällskunskap
2. Arevik, S., & Hartzell, O. (2007). Att
göra tänkandet synligt. En bok om begreppsbaserad undervisning. Stockholm: HLS.
s. 128-143, 149, 172-174, 213
3. Svanelid, G. (2014). De fem förmågorna i teori och praktik. Boken om The
Big 5. Lund: Studentlitteratur. s. 45-46, 54, 60, 84-85
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar