Demokrati är en av de mest kända
styrelseskick som människan under sin historia har uppfunnit. Demokratin
handlar om att folket ska styra. Hur denna styrning ska formas besvaras olika
av olika demokratiska teorier som också kalls demokratiideal. Förespråkarna för
de olika teorierna har olika argument om varför just den demokratiideal de
förespråkar är den mest lämpliga formen för folkviljans förvekligande. Men alla
dessa teorier har en och samma utgångspunkt, nämligen att folkviljans
förverkligande. Men vad menas med folkviljans förverkligande? Vilket är folkets
vilja? Hur kan vilja uppnås?
Alla demokratiideal har vissa mål att uppfylla
det vill säga dess kärnvärden. De viktigaste
och mest grundläggande kärnvärden är bland annat folkviljans förverkligande, politisk jämlikhet
och folksuveränitet . Hur dessa värden uppnås beror på de olika mekanismer som
varje demokratiideal har. Demokratimekanismerna - de omständigheter och
processer som möjliggör förverkligandets av demokratins kärnvärden – är olika
från den ena demokratiideal till den andra. Demokratimekanismer har en stark
koppling till demokrativärdet legitimitet. De tre tänkbara
demokratiideal förespråkar tre olika demokratimekanismer som kan generera denna
legitimitet. Demokratimekanismen blir en sort motivering till varför man bör acceptera
olika beslut som ibland kan komma att kollidera med egna preferenser.
Valdemokrati
Under denna gruppering ingår de
demokratiideal som håller regelbundna val mellan rivaliserande representanter. Medborgarna
påverkar genom att rösta på olika representanter som de anser lämpliga att ha
makten under en mandatperiod. Beslutfattandet mellan valen ligger hos de
folkvalda. Det centrala idén med valdemokrati är att medborgarna väljer
representanter som kan ta ansvaret av beslutfattandet under en tid. Det mest
kända form av valdemokrati är kanske den representativa demokrati. Den demokratimekanismen
är därmed det återkommande valen då medborgarna gör sin vilja hörd. Med andra
ord vad resultatet av valen blir så är detta folkviljans förverkligande. När majoriteten
av medborgarna har vald sina folkvalda får de senare den legitimitet de behöver
för att utöva sin makt
Valdemokratin finns i olika varianter. En
variant framhäver att ansvarsutkrävande kan ske i efterhand, det vill säga att
man belönar eller straffar de folkvalda för det beslut de fattat under
mandaten. En annan variant är att man röstar på det partiet som kan tänkas föra
en god politik i den kommande mandaten. Detta betyder att man röstar på den
parti som har större förtroende att kunna hålla sina löften. Men detta är
problematisk då vi idag lever i en ständigt föränderlig värld då kan det vara
svårt att det folkvalda partiet håller sina löften. Skillnaden mellan dessa
varianter är at i den första – ansvarsutkrävande i efterhand – utkrävs ansvaret
i efterhand medan i den andra varianten – mandatgivandet – är mer framåtriktade.
Deltagardemokrati
På ett förenklad sätt kan man säga att
deltagardemokrati är motsatsen till valdemokrati. Deltagardemokratins
grundtanke är att medborgarna är med i beslutfattandet processen och själva och
fatta beslut. Två typer av aktiviteter finns inom deltagardemokrati. Den ena är
att deltagande i beslutfattandet sker genom påverkansförsök, det vill säga
genom att medborgarna är aktiva och försöker på olika sätt påverka beslutfattarna.
Den andra typen är mer av deltagande i själve beslutfattandet genom att man ör
med och fattar beslutet. Den första typen förekommer i typ av demonstrationer,
namninsamlingar med mera. Den andra typen förekommer till exempel i
folkomröstningar etcetera.
Samtalsdemkrati
Samtalsdemkrati eller deliberativa demokrati
utgår från att legitimiteten av besluten skapas om de försiggår av samtal
mellan medborgarna. Detta innebär att de medborgana kommer överens om via
samtal ör folkviljans förverkligande. De mest kända förespråkaren av denna teori
är Jürgen Habermas som även formulerade olika kriterier för Samtalsdemkrati. Hans
kriterier handlar om den atmosfär som bör finnas för att samtalen ska vara så
ideala som möjligt. En grundläggande kriterie är att alla medborgare har rätt
att framföra sina åsikter samtidig att granska andras. Den andra kriterie förutsätter
att det är logiken bakom argumenten som ska räknas och inte makten eller statusen
av individen som lägger fram argumenten. Det viktiga blir själva argumenten
inte nedborgaren. Den tredje kriterie är att konsensus mellan deltagarna i
samtalet leder till någon sort sanning. Habermas
och andra förespråkare menar att samtal under dessa omständigheter har en
förädlande effekt på deltagarens åsikter som till slut leder till samförstånd
och göra deltagarna mer visa då genom samtal med andra fördomar och andra idéer
som saknar grund rensas bort. Den fjärde kriterier är att traditionella åsikter
ska omprövas och är de hållbara de ska de behållas annars får de kasseras. Teorin
har blivit kritiserats väldigt mycket. En vanlig kritik är att samtalsdemokrati
är för orealistisk, det vill säga att dessa kriterier som ställs är omöjligt
att finna eller skapa i verkligheten. Ytterligare en kritik är att demokrati
skulle vara möjlig utan någon politisk kamp. Kritikerna menar att själva demokrati
handlar om politisk kamp där medborgarna väljer de bästa kandidaterna.
Tabellen nedan visar vilken demokratimekanism
respektive demokratiideal har. Kärnvärden för alla dessa ideal är en och samma
det vill säga folkviljans förverkligande och detta uppnås genom att alla
medborgare är politisk jämlika. Legitimitet är vad alla styrelseskick och
beslutfattare söker så att de kan utöva sin makt.
Demokratiideal
|
Valdemokrati
|
Deltagardemokrati
|
Samtalsdemkrati
|
Demokratimekanism
|
Val ( reguljära val mellan
olika partier )
|
Deltagande
( medborgaren är en aktiv deltagare i beslutprocessen)
|
Samtal
(genom samtal ska man fatta olika beslut, samförstånd
)
|
Kärnvärden
|
Politisk jämlikhet & Folkviljans förverkligande
|
Politisk jämlikhet & Folkviljans förverkligande
|
Politisk jämlikhet & Folkviljans förverkligande
|
Central värde för beslutfattarna
|
Legitimitet
|
Legitimitet
|
Legitimitet
|
källor
M. Gilljam & J. Hermansson (red.). Demokratins
mekanismer. 2003 . Lund Liber
J. Wänström
. Demokrati. föreläsning. LiU. 16-09-2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar